Onlangs heb ik via marktplaats.nl een tijdritstuur op de kop getikt. 80 Euro voor een carbon exemplaar, inclusief remmen en shifters. Dat leek me niet al te duur, dus binnen een dag was het hele proces van bieden, mailen, geld overmaken, verzenden en pakket ontvangen doorlopen. Hoe mensen vroeger tijdritsturen kochten, zeg maar voordat internet bestond, is me echt een raadsel.
Aangezien mijn oude (en trouwe) Trek toch al wat onderhoud nodig had leek het me ook een goed plan om maar meteen het nieuwe stuur te monteren. Niet dat ik verwachtte daarmee meteen een tijdritfiets in mijn bezit te hebben, maar het ziet er weer eens anders uit. En daarnaast is knutselen aan je fiets altijd leuk. Enerzijds omdat het redelijke basale en doorzichtige techniek is. Met een portie logica en wat geduld kom je er wel uit, zonder meteen in Delft gestudeerd te moeten hebben. Anderzijds is het altijd nuttig om te weten wat voor onderdelen er op je fiets zitten en wat deze voor functie hebben.
Bij de lokale fietsenboer heb ik nieuwe rem- en schakelkabels gekocht en getracht deze te combineren met mijn nieuwe stuur en mijn oude Trek. Aanvankelijk lukte dat niet omdat een normale racefietsremkabel een ‘peertje’ gebruikt om zichzelf vast te zetten aan de remhendel. De remhendel van dit nieuwe stuur had echter iets meer cilindervormigs nodig, wat ik in tweede instantie heb gekocht.
Terwijl de kinderen rustig speelden heb ik mijn fiets in de woonkamer aangepakt en zoals gezegd, kijken, nadenken en zonder haast alles aan elkaar schroeven does the trick. Met onderstaande nieuwe fiets als resultaat. Nu alleen nog een tijdritframe, een nieuw zadel, een nieuwe groep en een mooi setje wielen bij elkaar verzamelen en ik ben klaar. En dan lijkt het me best leuk om die fiets zelf in elkaar te zetten. Kortom, to be continued…